En blogg är ett bra komplement till andra marknadsföringsmetoder för att nå fler kunder. Vad kan du göra för att få mer trafik till bloggen: fler kunder till ditt företag?
Blogg
En blogg är ett bra verktyg för ditt företag på nätet. Bloggen kan både vara en “informationskälla” för öppettider, adress och telefonnummer, men också ett verktyg för att fler kunder ska upptäcka ditt företag. Det räcker dock inte att du bara har en hemsida på nätet och skriver ett blogginlägg någon enstaka gång – för att lyckas måste du ha en strategi. En bra blogg kan både ge fler kunder till ditt företag, och också få de att komma tillbaka.
Fler kunder
Hur kan fler kunder upptäcka ditt företag genom en blogg? Jo, genom att du ger de något som de vill ha. Vad vill då kunder ha, förutom billiga produkter och tjänster? Kunskap. Tänk dig att du har en byggfirma. En person är ute på nätet och googlar praktiska lösningar till sin sommarstuga och kollar samtidigt vilka snickare som finns i omnejden. Personen ser sig inte som en kund, utan är bara ute efter information. Om du då har en hemsida med endast adress och mobilnummer och en bloggpost från förra året, så kommer surfaren surfa vidare från din sida. Om du däremot har flera bloggposter som berättar och visar hur man kan fixa saker på egen hand – utan snickare – så ger du surfaren kunskap. Personen kommer att komma ihåg dig och återvända till din blogg – och troligtvis också vilja anlita dig den dag som den behöver en snickare. Du måste ge bort kunskap gratis för att få kunder. Du kan också visa hur man kan organisera upp ett byggjobb, städa arbetsbilen eller söka bygglov. Om du förresten har en skåpbil eller en särskild firmabil till ditt företag, har worksystem.se svensktillverkade bilinredningar för ditt fordon. Det är viktigt att ha ett fungerande system i bilen, både för att arbetet ska vara smidigt, men också för att ge ett professionellt intryck. Ungefär som en bra blogg.
Återkommande kunder
Genom att skriva bloggartiklar som ger dina kunder ett mervärde, så kommer de troligtvis återkomma. Det som du kan göra för att underlätta för dem att återkomma, är att ha ett nyhetsbrev. Du kan erbjuda en viss rabatt till dem som skriver upp sig för nyhetsbrevet, så blir det lockande för de att ge mejladressen. Det finns program som hjälper dig med mejladresserna, så att de samlas på ett ställe och det blir enkelt för dig att skicka ut dina nyhetsbrev.
Strategi
Du måste medvetet arbeta med din blogg och ha tydliga mål. Det är viktigare med färre, men bra bloggposter, än en massa små notiser. Men du måste samtidigt vara aktiv. Du bör besluta dig för att skriva x antal blogginlägg i månaden – och sedan se till att skriva riktigt bra inlägg. Självklart kan du också använda bloggen för att upplysa om nya varor och rabatter, gärna i kombination med sociala medier.